Seguidors

20140503

[711] Als peus del Cap del Gos, Roques de Benet (ii)

2014. Roques de Benet, Arnes (la Terra Alta).
El descens de les Roques de Benet se sol fer per la mateixa canal de pujada. Avui, però, buscarem la manera d'anar als peus de la gran roca del Cap del Gos. Trobem la canal que baixa per darrere, i ens deixem relliscar per la pedra... Atenció: tot i que no és una ruta complicada, cal avisar que cal ser una mica experimentat.
La canal és preciosa i més encara en aquesta esplèndida primavera.
Ben acompanyats tota l'estona per les cabretes dels Ports, arribem als peus del Cap de Gos.
2014. Roques de Benet, Arnes (la Terra Alta).
Deixem la canal per on hem baixat i ens posem a la mateixa boca de la roca. L'alçada, el volum, són espectaculars, corprenedors. Aquest Cap del Gos sembla que estigui viu.
Ens atansem al mirador del Faralló, aquesta magna formació fàl·lica que destaca al nord del conjunt de les Roques, i on s'hi acostuma a fer escalada. Reposant sota la mateixa gola del Cap de Gos, fem coneixença de l'Annabel i el Toni. Ells també han baixat a contemplar aquesta imponent magnitud geològica. Tots quatre junts decidim de continuar baixant fins a la pista posterior de les Roques. Ens cal, però, trobar les fites que indiquen el sender, no sempre prou visibles i una mica perdedores.
Un cop localitzat el sender, deixant el Cap del Gos darrere, sense baixar gaire, anirem pel peu del rocam, buscant una fita després de l'altra, a trobar la Roca Foradada.
2014. Roques de Benet, Arnes (la Terra Alta).
El camí descendeix planerament, però no directament sinó per dalt de la Foradada. Continuen amb la companyia dels veïns habituals d'aquestes Roques.
Ara som just damunt de la Foradada. El sender té una desgrimpada que cal prendre's amb calma. El Cap del Gos ens vigila des de lluny.
Superada la prova, ja som a la Roca Foradada, on ens fem mútuament les fotos de rigor. D'allà la tartera ens portarà fins a la pista. Nosaltres la baixem pel costat, ja que en algun moment n'hem perdut les fites.
2014. Roques de Benet, Arnes (la Terra Alta).
A la fi som ja a baix, a la pista que revolta el peu de les Roques. D'aquesta manera les podrem apreciar amb tota la seua majestuosa verticalitat.
Pels peus de les Roques anem desfent els més de 450 m de desnivell. Hem fet tres hores més (ja en portem sis). Tornem a la pista de la Franqueta, per on continuarem cap al riu Estrets. Compartim un refresc, i ens acomiadem de l'Annabel i el Toni, de Barcelona. Fins una altra, bons companys!
Rutes aproximades de la canal de pujada (roja), de la canal de baixada als peus del Cap del Gos (blava), i del sender de fites que ens porta fins a la Roca Foradada i d'allà, petita tartera fins a caure a la pista (negra). Aquesta ens tornarà (a l'esquerra, al peu de les Roques) a la pista del matí, per on hem anat a buscar el sender de pujada. D'allà acabem de baixar fins a la pista de la Franqueta (a l'esquerra del tot, davant la Gronsa), i continuem avall fins a trobar el congost del riu Estrets, aquest fil verdblau que travessa de sud a nord les enormes moles de pedra del massís per tornar a les envistes d'Arnes.
2014. Roques de Benet, Arnes (la Terra Alta).
Escriu Josep M. Espinàs que, de lluny, es veuen «una mena de menhirs blancs i enormes... les Roques de Benet, de formes montserratines...» La raó del nom, segons Coromines: «SAXUM BENEDICTUM [roc beneït], nom heretat de temps antic que li posarien els proselitistes cristians que hi vagin dur l'Evangeli en temps romans, antecessors dels frares de la tebaida que ens descriu l'escriptor».